De-a lungul acestor ani, Facebook a schimbat multe lucruri. A pornit social media ca instrument de promovare a brandurilor.
Până recent, Facebook a fost singurul produs Meta (altă schimbare recentă pornită tot de la scandaluri), restul – Instagram și WhatsApp – fiind achiziții. Se vede foarte mult că Facebook a fost altfel creat. E o peticeală. Au modificat atât de mult platforma și au dezvoltat și altele adiționale pentru social media management încât e o adevărată ”gimnastică” să folosești Facebook.
A făcut și foarte mult rău tocmai pentru că este un canal de comunicare prin care se distribuie informație (manipulată, falsă, care dezinformează și influențează), iar informația poate fi manipulată și algoritmul încurajează răspândirea ei. Cel mai grav însă e efectul social media asupra copiilor.
Hai să vedem ce s-a întâmplat de-a lungul a 20 de ani!
2004
Pe 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg împreună cu alți 4 colegi de la Universitatea Harvard au creat această platformă. Inițial a avut denumirea TheFacebook, iar în august 2005 a devenit Facebook.
La început a fost disponibilă doar pentru studenții universității, apoi s-a extins la alte colegii din zonă, pentru ca apoi să fie disponibil în cele mai multe colegii din SUA și Canada.
Pe 30 decembrie 2004 au ajuns la 1 milion de utilizatori înregistrați.
2005
În 2005 a devenit disponibil și la universitățile din Marea Britanie, a cumpărat domeniul facebook.com, a lansat opțiunea de a încărca poze fără a avea o limită de spațiu și opțiunea de a tag în poze altor utilizatori.
2006
În septembrie 2006 a devenit accesibilă pentru oricine deținea o adresă de email și avea peste 13 ani. Tot atunci a fost lansat News Feed-ul generat de un algoritm și constant actualizat cu postări noi publicate de prietenii tăi. Pe atunci, algoritmul era ceva complet nou. Twitter lansase unul asemănător cu doar câteva luni înainte.
2007
În ianuarie 2007 s-a lansat și versiunea de mobil – m.facebook.com.
În mai 2007 Facebook a lansat Facebook Platform pentru developeri prin care aceștia să construiască aplicații pe social graph-ul Facebook. Îți recomand să citești mai multe despre social graph.
În noiembrie 2007, Facebook a lansat Facebook Pages. În același an a lansat Facebook Beacon cu 44 site-uri partenere. E un sistem pentru reclame care trimite date de la site-ul externe către Facebook pentru a realiza promovare targetată.
2008
În iulie 2008 a lansat un redesign complet al site-ului. Eu în aprilie 2008 mi-am făcut contul așa că am prins live schimbarea de design. Poți citi aici anunțul oficial de atunci. Cu acest redesign au făcut schimbări mari pe site: au introdus tab-urile (secțiuni distinctive unde poți găsi conținut) și era mișto că puteai personaliza.
Mulți și-au dorit atunci să poată personaliza complet profilul (ca pe MySpace), dar update-ul ăsta îți permite să creezi tab-uri personalizate pe profil. Puteai să ai orice conținut în acel tab pentru că era programat. Erau tot felul de tool-uri care te ajutau și erau o mulțime de aplicații deja pe care le puteai adăuga la tine.
În noiembrie 2008 Facebook a lansat Facebook Credits prin care utilizatorii puteau achiziționa Facebook Gifts.
2009
- A fost activat butonul de like și din acel moment utilizatorii interacționau cu tot felul de formate de conținut (status-uri, poze, videouri, link-uri shareuite) prin apăsarea butonului Like.
- În septembrie 2009 au lansat opțiunea de tag a unui utilizator în status-uri (postările text) și comentarii.
Tot în 2009 am început și eu să lucrez în social media. La acea vreme coordonam prezența online a revistei Cosmopolitan. Și după ce m-am jucat (chiar literalmente) niște luni pe Facebook, mi-am dat seama că l-aș putea folosi ca instrument de promovare a revistei Cosmopolitan. Prima dată am făcut-o cam pe ascuns. Să văd dacă merge. A mers așa de bine încât am ținut training-uri interne (către echipe de marketing, redactori-șefi și chiar CEO-ul companiei).
Mai jos un screenshot din 2009. Așa arăta pagina de profil. La început, neștiind cu ce se ”mănâncă” social media, am făcut toate formatele: profil, grup și pagină.
Ce vremuri! Îmi plăcea atât de mult să încerc lucruri noi. Îmi era mai mare dragul să fac community management – era cea mai mișto parte a jobului meu.
Nu erau foarte multe resurse despre social media așa că multe lucruri le-am învățat prin experimentare, prin testare. Aspect pe care îl susțin și prin munca mea de acum. Sigur, domeniul a evoluat foarte mult*, dar cred că un rol important în prezența în social media a unui brand o joacă și deschiderea la lucruri noi.
*Simt nevoia să fac o paranteză aici. Domeniul a evoluat foarte mult și în același timp deloc. Au trecut 15 ani de atunci și social media tot e văzută ca puțin importantă. Multe conturi de brand sunt ținute de o singură persoană. Și asta e grav. Pentru că domeniul a crescut enorm. În 2009-2010 multă lumea credea că social media e trecătoare. A devenit tot mai importantă, dar investițiile tot nu sunt în direcția asta. Și social media managerii sunt munciți până la epuizare. (în ce lux trăiam pe atunci, n-aveam nici net pe telefon).†
2010
- Facebook a lansat opțiunea de like la comentarii.
- A lansat Community Pages, pagini care erau populate cu articole de pe Wikipedia.
- Spre finalul anului au lansat un redesign pentru profil prin care erau evidențiate momente din viața utilizatorului, iar tab-urile au fost transformate în link-uri și s-au mutat în stânga.
2011
- Facebook s-a parteneriat cu Skype și a lansat video chat.
- A lansat aplicație pentru Android și iOS.
- A crescut limita postărilor text: de la 500 de caractere la 5.000.
- A lansat posibilitatea de a urmări pe cineva fără să fii prieten cu acea persoană.
- A lansat noul UI Timeline. Wall-ul a devenit timeline.
Cam așa cred că arăta profilul în 2011. E o poză din prezentarea unui training pe care l-am susținut.
2012
- Facebook a inclus reclamele în news feed și, în general, sunt ale paginilor cu care prietenii utilizatorului au interacționat.
- Facebook a cumpărat Instagram cu 1 miliard de dolari.
- A ajuns la 1 miliard de utilizatori activi pe lună.
2013
- Facebook Graph Search a fost lansat.
- Facebook devine mai expresiv și include un nou composer de status prin care poți selecta diferite activități, inclusiv să descrii cum te simți. Pe lângă ceea ce scrii efectiv în postare.
- Mark Zuckerberg a anunțat schimbări noi pentru news feed: imagini mai mari, feed-uri pentru diferite tipuri de conținut. Practic au mărit foarte mult zona de afișare a conținutului. Până atunci era destul de îngustă. Doar că a fost un val imens de critici și au renunțat la schimbare. Cred că a fost prima dată când utilizatorii au fost atât de vocali încât au obținut o schimbare, de fapt în cazul ăsta a fost chiar renunțare.
- A lansat bifa albastră pentru profile și pagini. (detalii)
- În aprilie, Facebook a lansat Facebook Home pe telefoanele Android. Poți găsi aici mai multe poze. Atunci au apărut floating heads, cum le ziceam, un fel de scurtături pentru cei care vorbești pe messenger. Și rămâneau pe ecran să îi ai la îndemână.
- un nou timeline în care videourile aveau autoplay
- Stickers
- hashtag-uri (prima dată doar pe web)
- Graph Search pentru postări și comentarii
- opțiunea de editare a postărilor și comentariilor DUPĂ publicare
2014
- Facebook a forțat utilizatorii din toată lumea să downloadeze aplicația Messenger pentru discuțiile private. (detalii)
- Facebook a lansat Trending Topics pe web, dar doar în câteva țări.
- Pe 4 februarie, cu ocazia aniversării a 10 ani de la lansare, Facebook a lansat opțiunea Look Back prin care e creat automat un video pentru fiecare utilizatori prin care se uită în evenimente trecut din viața acelui utilizator.
- A lansat mai multe opțiuni LGBTQ-friendly pentru identitatea de gen și pronume.
- Algoritmul de recunoaștere facială (DeepFace) a ajuns la acuratețe aproape umană în identificarea fețelor. (detalii)
- Facebook a lansat Save, o opțiune prin care utilizatorii pot salva link-uri, locuri și pagini pentru mai târziu.
- Facebook a finalizat achiziția WhatsApp.
- Facebook a lansat căutarea după cuvinte cheie în toate postările.
2015
- Facebook a anunțat că a ajuns la 1 miliard de utilizatori care au accesat platforma într-o singură zi.
- Facebook a lansat “Instant Articles”.
- Facebook a lansat o serie de opțiuni și pentru pagini: opțiunea de a afișa cât de rapid se răspunde la mesaje, saved replies pentru mesaje, mesagerie privată pentru customer support și integrarea unui buton buy.
- Facebook a făcut schimbări în news feed: i-a lăsat pe utilizatori să decidă ce vor să vadă întâi în news feed. Plus, a anunțat și că va folosi informația despre cât timp stă un utilizator asupra unei informații din news feed (asta pe lângă ce urmărea deja – la ce dă like, comentează, distribuie).
- Facebook a început lansarea asistentului virtual “M”. M era disponibil prin aplicația Messenger și putea face lucruri pentru tine (de ex. să facă o rezervare la restaurant). A fost disponibil pentru un grup mic de testeri și, în aprilie 2016, Facebook a confirmat că va dura ani până când M ar putea fi disponibil global.
2016
- Facebook Live a fost lansat. Și, bineînțeles, mereu când se lansează o nouă funcție: live-urile erau mai promovate în feed ca videourile mai vechi.
- Facebook a adus îmbunătățiri pentru business-uri: în aplicația Facebook Pages puteai uni conturile de Facebook, Messenger și Instagram, iar comunicarea putea fi gestionată dintr-un singur loc.
- Facebook a lansat Facebook Reactions pentru toată lumea. Pe lângă like, puteai da o reacție: “Love”, “Haha”, “Wow”, “Sad”, and “Angry”. La un moment dat a fost testată și o altă reacție, ”Yay”, dar a fost restrasă până la urmă.
- A lansat Marketplace (în SUA, UK, Australia și Noua Zeelandă).
- A fost lansat Workplace by Facebook.
2017
- Facebook a ajuns la 2 miliarde de utilizatori activi pe lună.
- Au fost lansate story-urile pe Facebook.
- Facebook a început integrarea interfeței Messenger.
- Facebook a adăugat reacții și menționări în Messenger.
- Apoi, a adăugat reacții și la comentarii.
- The Guardian a publicat The Facebook Files, prin care erau dezvăluite politicile interne de moderare a conținutului.
- Facebook Fundraising a fost lansat.
- Facebook a lansat launches Messenger Kids, o versiune de Messenger pentru copiii cu vârsta între 6 și 12 ani.
- Facebook a extins tehnologia de recunoaștere facială pentru a preveni impostura: a lansat un tool prin care erai notificat dacă cineva uploada o poză cu tine (în care nu erai tagged).
- Facebook a lansat o opțiune prin care poți căuta joburi (în SUA și Canada). Business-urile puteau publica anunțuri de joburi, iar utilizatorii puteau aplica la ele direct prin Facebook.
2018
- Facebook a lansat un nou Messenger. (detalii)
- Facebook a lansat opțiunea de reclame în format de Story.
- A lansat opțiunea de a adăugat o melodie pe profil.
- A lansat un redesign pentru pagini pentru mobil. (detalii)
- Facebook a adăgat o opțiune prin care se pot publica anunțuri de joburi.
- A actualizat tag-ul Paid în Paid Promotion pentru a fi mai clar marcate postările sponsorizate.
- A lansat opțiunea Watch Party pentru conturi personale și pagini. Prin această opțiune, mai mulți utilizatori puteau urmări simultan un video.
- Facebook a recunoscut în fața Senatului SUA că, în unele cazuri, pe platformă a fost recomandat conținut de propagandă rusă în perioada alegerilor prezidențiale din 2016.
- Tot în 2018, a fost și scandalul Cambridge Analytica: fără ca utilizatorii să fie informați, compania a utilizat datele a 50 de milioane de utilizatori cu scopul de a influența decizia de vot.
- Facebook are pentru prima dată o scădere a numărului de utilizatori zilnici în SUA Și Canada. La nivel global, numărul utilizatorilor zilnici a crescut cu 14% comparativ cu anul anterior.
- Un whistleblower a dezvăluit că firma de consultanță politic britanică Cambridge Analytica a strâns datele a 50 de milioane de utilizatori Facebook și, în 2014, a folosit informațiile lor personale pentru a construi un sistem care făcea profilul votanților din SUA pentru a-i targeta cu reclame politice personalizate. Scandalul a afectat foarte mult imaginea Facebook și i-a adus pierderi mari.
- Tot în 2018, Mark Zuckerberg a fost pentru prima dată audiat în fața Congresului SUA. Timp de 2 zile a fost chestionat cu privire la politicile de confidențiale ale companiei.
- Facebook a avut o nouă breșă de securitate: hackerii au accesat login-urile a 50 de milioane de utilizatori.
- Facebook a lansat funcția Premiere pentru Live-uri. Era potrivită pentru videouri preînregistrate, dar era mișto funcția pentru că anunța pe toată lumea de acea premieră și era urmărită ca și cum era un live.
2019
- A fost lansat un nou redesign pentru Facebook. (detalii)
- Pe Messenger a fost lansată opțiunea Unsend, prin care poți șterge un mesaj trimis.
- Facebook a îmbunătățit mesageria business-urilor: să poți răspunde mesajelor de pe Instagram prin Page Inbox (bineînțeles, trebuiau să fie ”legate” conturile între ele).
- Facebook a lansat pentru utilizatori opțiunea de a crea petiții, pe care apoi să le promoveze și să primească susținere.
- Facebook a lansat Dark Mode pentru Messenger. Inițial a fost lansat ca Easter Egg (trebuia să trimiți emoji-ul cu semilună pentru a-l accesa), dar ulterior a devenit o setare disponibilă în aplicație.
- A lansat Ad Archive pentru toate reclamele și paginile.
- Facebook a lansat în Messenger o opțiune foarte utilă: să poți da reply unui mesaj anume din conversație. Cred că e una din cele mai utile funcții!
- A lansat Facebook Avatars. (detalii)
- Facebook Dating s-a lansat în SUA.
- Pentru postări, a lansat opțiunea de a ascunde numărul de like-uri.
- Facebook Workplace are 3 milioane de utilizatori paid.
- A lansat Facebook Pay în SUA.
- Facebook a fost însă implicat și în câteva breșe de securitate. Prima dată, datele a 540 de milioane de utilizatori au fost făcute publice. A doua oară, Facebook a făcut publice ”neintenționat” email-urile a 1,5 milioane de persoane. Apoi, au fost făcute publice informații (nume, numere de telefon și username-uri) a 267 de milioane de persoane.
2020
- Noul design a devenit disponibil oficial pentru toți utilizatorii. (detalii)
- Facebook scoate opțiunea de a putea crea un cont de Messenger fără să fie nevoie să profil pe Facebook.
- Facebook a lansat Business Suite, un tool all-in-one de management pentru Facebook și Instagram.
- A readus opțiunea prin care poți urmări cronologic postările din feed, plus și alte opțiuni de sortare.
- A început lansarea noului format de pagini (momentan doar pentru celebrități importante) și renunțarea la butonul Like în favoarea celui de Follow.
- A lansat Shops (pe Facebook și Instagram).
- Facebook a oferit resurse adiționale pentru organizațiile de sănătate în contextul COVID – pentru a-i ajuta să crească awarness-ul. Inslusiv, reclame gratuite pentru Organizația Mondială a Sănătății. Plus, multe alte update-uri necesare în pandemie (bot care oferă informații de sănătate, mesaje de avertizare și de informare).
- Cu toate că oferă ajutor și susținere organizațiilor de sănătate, Facebook devine platforma pe care se răspândește cu mare succes dezinfomarea.
- Facebook Avatars au fost lansate și în Europa și SUA.
- A lansat o aplicație de gaming.
- A inclus informații de pe Wikipedia în rezultatele căutărilor pe Facebook.
- A adăugat o opțiune pe Messenger prin care treci rapid de pe contul personal pe al business-ului.
- Facebook a anunțat o extindere a procesului de verificare și către conturile cu o audiență mare.
- A lansat opțiunea screen sharing în aplicația Messenger.
- A început testarea în India a unui feed de videouri scurte pe verticală, ca pe TikTok.
- Facebook a renunțat la limita de text de pe imaginile folosite pentru reclame.
- A lansat Facebook Dating în Europa.
- Facebook a lansat Vanish Mode în Messenger.
- A început lansarea Dark Mode în aplicație.
2021
- Facebook a suferit o modificare importantă. Facebook a devenit Meta, compania care deține toate aplicațiile și tehnologiile. (detalii)
- Schimbarea în Meta a pus bazele și pentru Metaverse. Mark Zuckerberg a menționat în anunțul oficial: ”Te va lăsa să distribui experiențe imersive cu alte persoane când nu puteți fi împreună și să faceți lucruri pe care nu le puteți face în lumea fizică.”
- A testat opțiuni de up-vote și down-vote pe grupuri. Cam ca pe Reddit. (A fost o premieră pentru Facebook pentru că ani la rând a fost întrebat de ce nu există și buton de unlike și au justificat că nu vor să evidențieze acțiuni negative)
- Facebook a lansat Live-Stream Shopping Events.
- A adăugat căutare după emoji în Messenger. Să îți fie mai ușor să găsești emoji-ul de care ai nevoie.
- Tot pe Messenger a lansat Soundemoji. Foarte asemănător cu ce aveam pe Yahoo Messsenger.
- Messenger a aniversat 10 ani de la lansare.
- Facebook a lansat Reel-urile și sunt aduse tot mai în față și promovate pe platformă.
- În decembrie 2021, Facebook a fost dat în judecată pentru că nu a reușit să adreseze dezinformarea legată de Myanmar.
- O nouă investigație, de data asta de la The Wall Street Journal.
- Facebook a renunțat la tool-ul de recunoaștere facială prin care erau tagged utilizatori automat în poze.
- Facebook a lansat Professional Profiles.
- Facebook a blocat accesul la știri în Australia.
2022
- Facebook a îmbunătățit avatar-urile.
- A renunțat la videourile puse ca poză de profil.
- A început testarea unui nou design.
- A lansat oficial Reel-urile pentru toți utilizatorii.
- Facebook a schimbat denumirea News Feed-ului în Feed. Sfârșitul unei ere!
- A închis funcția de Live-Stream Shopping.
- A actualizat și formatul feed-ului, cu mai multe recomandări și mai mult video.
- Facebook a lansat opțiunea de a adăuga colaboratori la o postare (astfel reach-ul e mai mare pentru că apare la și mai mulți utilizatori).
2023
- Facebook a depășit pragul de 3 miliarde de utilizatori activi pe lună.
- Facebook a lansat programul Meta Verified pentru conturi personale și business-uri.
- Facebook permite și susține crearea mai multor profile. Gasp!
- Meta a închis Creator Studio.
- Meta a lansat Broadcast Channel-urile pe Facebook și Instagram.
- Meta experimentează tot mai mult cu inteligența artificială. A lansat opțiuni Generative AI pentru crearea reclamelor. A lansat chatbot-uri cu diferite personalități.
- Meta a lansat abonamentul prin care utilizatorii nu mai văd reclame în feed.
Ce istorie! E mare lucru că au rezistat atâta timp. Sunt muuulte probleme cu platforma și fondatorul, dar e ceva să reziști pe baricade atâția ani!