Cum era într-un fel predictibil, Mark Zuckerberg ne-a anunțat ieri public ce planuri are pentru Facebook în 2018. Și nu sunt din acelea mirobolante de genul facem mai mult sport sau citim mai mult, ci acum vor face noi modificări la feed-ul de Facebook.
Și dacă până acum cei care administrau pagini de Facebook se plângeau că nu pot avea nici un fel reach bun fără bani, ei bine de-acum o să fie și mai complicat. În special pentru publisheri și business-uri, cum au menționat în articolul lor.
We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us.
Da, cred că e motivul principal pentru care și-a făcut fiecare cont pe Facebook, nu? Mai mult, Facebook trebuie să recunoaștem că a reușit să ajute și mai mulți oameni să fie pe Internet. Singura problemă la aspectul ăsta oarecum bun e că acești utilizatori învățați doar cu Facebook nu știu multe alte lucruri despre Internet și sunt vulnerabili la orice fel de scam online. Dar asta e o întreagă altă discuție despre educție online.
But recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands and media — is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.
Trebuie și Facebook să-și crească profitul cumva, nu? Așa că s-a gândit să motivativeze prin plângerile înaintate de userii că nu văd postările prietenilor, ci pe cele ale paginilor. Oricum, este IMPOSIBIL ca Facebook să îți arate toate postările prietenilor tăi. Mai ales dacă ai mii de prieteni.
Mai “drăguț” e că aceiași useri au dat like paginile ale căror postări le “invadează” feed-ul. Prin urmare erau interesați de acele pagini și conținutul lor. Pe Facebook e simplu, nu îți place ceva dai unlike / unfollow / unfriend. Dacă dă cineva share la o pagină al cărui conținut nu îl dorești îi dai Hide all posts. Soluții sunt, tu ca user trebuie să le cunoști și să le iei.
The research shows that when we use social media to connect with people we care about, it can be good for our well-being. We can feel more connected and less lonely, and that correlates with long term measures of happiness and health. On the other hand, passively reading articles or watching videos — even if they’re entertaining or informative — may not be as good.
Așa că Facebook a făcut propriul reasearch și au ajuns la concluzia că articolele și filmulețele nu te fac să te simți bine. Și că prietenii ne fac să ne simțim conectați și mai puțini singuratici. Cu toate că social media a crescut de fapt sentimentul ăsta de singurătate.
The first changes you’ll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups. As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.
Prin urmare, în feed vei avea mai multe postări de la prietenii tăi și mai puține de la pagini.
Și aici încep problemele celor din social media și a tuturor celor care au un business cu o pagină pe Facebook. Treaba noastră devine mai dificilă. Iar cu fiecare an e tot mai dificilă, iar jobul ăsta ajunge să fie tot mai complex și creativ.
Dar nimeni nu a zis că e ușor. Cu toate că sunt tot felul de specialiști din industrie care dau senzația că să faci social media e așa de fun și stai toată ziua pe Facebook și Instagram, ei bine, realitatea e alta. E unul din cele mai complexe joburi.
Prin urmare.
Ce poți face ca social media manager / business owner
1. Dacă ai pagină de Facebook și tot bugetul tău e folosit pentru creșterea paginii, ai nevoie de o strategie nouă. De online.
2. Creșterea comunității unui brand în social media e crucială. Ai nevoie de fani, de clienți loiali, care să fie alături de tine și când se duce algoritmul Facebook în cap.
3. Destinația finală a utilizatorului trebuie să fie un spațiu al tău – fie el virtual sub forma unui site cu domeniu propriu, fie un magazin fizic. Facebook (și orice rețea de socializare) este acolo pentru a aduce la un loc clienții (noi și vechi) și a-i ține atenți la noutățile tale (de orice fel ar fi). De asemenea, site-ul e cel care trebuie să fie pus la punct pentru că userul are nevoie doar de O SINGURĂ experiență negativă pentru a renunța la serviciile tale.
4. Nu poți face social media fără buget. Când am început eu să fac social media în 2008 am folosit și eu argumentul ăsta pentru a convinge business-uri să fie pe Facebook. Dar, ca în viață, și în social media se schimbă lucruri. De ce? Facebook a adunat tot mai mulți oameni -> tot mai multe companii și-au făcut pagini pentru că acolo se află publicul lor și potențialul de clienți noi -> feed-ul a devenit tot mai aglomerat așa că tot mai puțini utilizatori văd organic postările.
Prin urmare, ai nevoie de buget pentru a fi vizibil în social media.
5. Bugetul de social media nu se consumă aruncând în stânga și în dreapta cu bani. Nu da boost la toate postările. Nu lansa ad-uri cu duiumul. Fă-ți strategia business, vei ce rezultate vrei să obții și aliniază strategia social media la strategia business. La finalul zilei/lunii/trimiestrului/anului, trebuie să ai creștere tu la business, nu la numărul de like-uri pe pagină.
6. Social media nu înseamnă doar Facebook. Testează alte rețele de socializare. Bineînțeles, acest lucru implică muncă pentru că mesajele trebuie adaptate pe tipologia rețelei, dar e posibil să găsești o nouă platformă pe care să te promovezi. De exemplu, dacă nu ai făcut-o deja, încearcă Instagram și YouTube.
7. Construiește o bază de date a clienților tăi și ține-i informați și engaged prin newslettere. Ar trebui să fie cea mai de preț componentă online a ta, după un site funcțional și orice alt serviciu adiacent fără probeme (cum ar fi livrările de produse).
Ce poți face tu ca utilizator pentru paginile de Facebook care îți plac
Apoi, tu ca utilizator, dacă îți place o pagină de Facebook, ajut-o să fie vizibilă. Comentează la postări, share-uiește postări pe care le găsești interesante, activează opțiunea See first pentru a vedea postările noi în feed.
Citiți ce au scris și Victor Kapra, Zoso, Mariciu pentru a vă face o imagine completă asupra schimbărilor. Cât se poate pentru că încă mai sunt lacune de informații. De exemplu, dacă e important tipul de pagină (ei au menționat în articol pagini de publisheri și business-uri) pentru că atunci cred că o să fie o migrație de tipuri de pagini.
Din 2006, am lucrat preponderent pentru site-uri de conținut. Prin urmare, strategia de social media a fost direcționată către site, ca destinație finală a utilizatorului. Iar site-ul se ajută de trafic și cititori pentru a face bani din publicitate. Prin urmare părerile mele sunt date din perspectiva unui social media manager care a lucrat pentru site-uri de conținut. Chiar și SocialWeb.ro este site de conținut. Deci tot ce am făcut în social media avea și are ca destinație un site.