Contact Information

Gata, e oficial. Ieri, Instagram a anunțat lansarea Reels, opțiunea ce imită foarte bine TikTok-ul.

Instagram a început să testeze încă de anul trecut acest nou format de content. A făcut schimbări de la acea versiune, l-am mai testat pe câteva piețe (vezi India, după ce guvernul a interzis TikTok). Iar acum (probabil la presiunea evenimentelor din SUA) au lansat oficial Reels.

Da, e copia TikTok-ului, dar Instagram (de fapt Facebook) e un business și în condițiile actuale ar fi fost fraieri să nu facă asta. TikTok a început să fie interzis în anumite țări (vezi India și au apărut zvonuri că Japonia și SUA doresc să îl interzică). Apoi, în toată povestea asta a apărut Microsoft, care vrea să cumpere TikTok. Și normal că Instagram lansează Reels, copie după TikTok. Dacă va fi interzis, atunci vor completa acel gol lăsat de TikTok. Dacă îl cumpără Microsoft, e destul de posibil să facă praf aplicația (nu au istoric bun). Facebook deja e mare. Are deja poziție solidă în peisajul social media. De ce nu? Și ce dacă e copiat? Vreți să îmi spuneți că nu o să fie folosită opțiunea din principiu, pentru că e copiată?!

Când a apărut Snapchat cu filtrele, se strâmba din nas că sunt o prostie. Acum sunt sute de filtre pe Instagram. Folosite constant de toată lumea. Și chiar vedetele și branduri au început să își lanseze filtre. Nici nu mai zic că se fac niște campanii foarte mișto prin AR și filtre.

Sunt pe TikTok. Un timp l-am consumat pasiv să văd ce e pe el. Apoi am început să postez content pentru SocialWeb.ro. Pentru că da, poate să fie și altfel de content pe TikTok – nu doar dansuri și scenete.

Ieri seară am testat Reels pe Instagram. Am făcut un video. Să testez opțiunile și cum funcționează.

Ce pot să spun după ce l-am testat (pe scurt, urmează să fac articol și video pe larg):

  • un reel are max 15 secunde
  • e vizibil în feed printre postări
  • pe profil nu e vizibil, deși la conturi mai mari am văzut că apar acolo
  • are tab separat în profilul de Instagram
  • dacă accesezi Instagram prin browser pe calculator trebuie să știi că nu e vizibil tabul Reels
  • îl poți distribui în story dacă vrei

Oricum, cred că va fi îmbunătățit și vor fi toate problemele rezolvate. E foarte posibil să se fi grăbit să-l lanseze cât mai repede.

Partea mai nasoală e că acel content (challenge-urile, de exemplu) nu prea își au locul pe Instagram. TikTok avea un algoritm mișto – învăța ce îți place și îți arăta acel content (aproximativ). În schimb, algoritmul Instagram e praf.

Însă, orice s-ar întâmpla cu TikTok și Reels, aș vrea să vă dau niște sfaturi, mai ales dacă sunteți de mai puțin timp pe Internetul ăsta mare.

Noi nu avem nici un control asupra acestor aplicații. Dacă e pe val o aplicație, nu înseamnă că e invincibilă și atunci trebuie să aruncați cu pietre în oricine copiază. S-au ridicat multe probleme cu aplicația TikTok, s-a interzis în anumite țări (urmează să vedem ce o să se întâmple în SUA).

Să vă dau un exemplu. Vine a fost o aplicație foarte mișto cu care făceai clipuri de 6 secunde (dintr-o singură apăsare de buton). A fost gândită ca un instrument care să te ajute să îți documentezi viața. Însă pe Internet nu poți planifica totul, așa că aplicația a avut un cu totul alt rol. A revoluționat contentul de pe Internet. A ridicat ștacheta creativității. Te făcea să regândești modul în care poți transmite ceva. În 2012 a fost cumpărată de Twitter pentru 30 de milioane. În 2013 a devenit extrem de populară (după ce au introdus opțiunea de înregistrat videouri cu camera frontală). Iar în 2016 a fost închisă. Acolo s-au lansat câteva vedete online (care apoi s-au mutat pe alte platforme).

De ce a fost închisă? Tot în 2013, Instagram a lansat opțiunea a face videouri de 15 secunde. Iar Vine nu a ținut pasul. A venit și Snapchat cu formatul lui. Și Vine a pierdut teren. Dar Vine a fost cel care schimba cultura. Morala: formatul de video de 6 secunde a fost cel care a schimbat internetul. Așa va fi și cu tipurile de videouri de pe TikTok. Ele schimbă internetul, nu aplicația.

Știați că o perioadă toți granzii internetului considerau că oamenii nu pot fi convinși să filmeze pe verticală? Internetul e în continuă schimbare. Rolul nostru e să ne adaptăm și să îi dăm nota personală prezenței nostre pe orice platformă.

Așa cum cu fiecare aplicație, feature, tool, am învățat să ridicăm ștacheta personală. Bine, cine are cu ce. De exemplu, pe mine nu mă pasionează selfieurile. Ocazional mai fac poze (de multe ori doar pentru mine). Însă am început să fac videouri. Pentru că videouri nu înseamnă doar să te filmezi pe tine. În editare poți face orice. Sky is the limit. Te poți juca cu atât de multe opțiuni astfel încât să creezi o poveste mișto.

Important este contentul. Pentru că internetul e făcut din content. Găsește formatul de content potrivit pentru tine și găsește platforma sau platformele pe care poți forma o comunitate. Nu toată lumea e făcută pentru TikTok, dar formatul videourilor de acolo e altceva. De ce să nu fie folosit pentru alte domenii, pentru a face content în alt format?!

Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Share:

administrator

Working and loving social media and online. Lucrez în online din 2006 și în social media din 2008. Am făcut de toate: administrat site-uri, scris articole, coordonat colaboratori, research, organizat evenimente, campanii de marketing, de AdWords, brief-uri and so on. În prezent sunt Social Media Manager pentru Kiss FM. Trecutul meu profesional include joburi ca: Online Coordinator pentru revista Marie Claire, editor colaborator CTRL-D, Social Media Manager și Content Manager pentru www.cosmopolitan.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *