Un studiu recent a descoperit că 61% dintre aplicațiile pentru Android transferă automat informații către Facebook, imediat ce utilizatorul deschide aplicația. Este interesant de notat că nu contează dacă persoana respectivă este logată pe Facebook în acel moment, pe acel device… și nici dacă are măcar un cont pe rețeaua de socializare.
Compania britanica Privacy International a investigat urmărirea și schimbul de date dintre mai multe companii, atât ca activitate principală, cât și ca servicii cu valoare adăugată. Rezultatele studiului sunt foarte interesante: Facebook urmărește utilizatorii, non-utilizatorii și utilizatorii deconectați prin platforma Facebook Business Tool. De asemenea, dezvoltatorii de aplicații împărtășesc date cu Facebook prin intermediul unui set de instrumente de dezvoltare software.
Bineînțeles, problema nu este doar legată de faptul că aplicațiile respective transmit aceste informații personale, ci încalcă și regulile de confidențialitate GDPR ale Uniunii Europene. Acest lucru este făcut prin colectarea de informații fără consimțământ, cât și prin identificarea potențialilor utilizatori.
În urma acestei descoperiri, Facebook ar fi dezvoltat o soluție, dar nu este clar dacă aceasta funcționează sau dacă dezvoltatorii o implementează în mod corespunzător.
Printre aplicațiile care transferă aceste informații se numără:
MyFitnessPal (permite utilizatorilor să seteze obiective, numără calorii, scanează coduri de bare, oferă sugestii de rețete, numără pașii, oferă sugestii de exerciții etc.)
Duolingo (permite utilizatorilor să învețe noi limbi străine, printre care olandeză, franceză, germană, italiană, rusă, ucrainiană etc.)
Skyscanner (utilizatorii pot căuta zboruri, bilete de tren, camere de hotel etc.)
TripAdvisor (utilizatorii pot căuta hoteluri, obiective turistice, restaurante, își pot organiza vacanțele, pot verifica și adăuga review-uri, pot discuta cu alte persoane care au vizitat o destinație etc.)
Spotify (este o aplicație de music streaming)
Yelp (o platformă care permite utilizatorilor să caute afaceri locale precum restaurante, dentiști, saloane de frumusețe etc., oferind opțiunea de a lăsa review-uri)
Shazam (permite utilizatorilor să identifice numele unei melodii pe care o aud la radio, în restaurant etc.)
„Fără mai multă transparență din partea Facebook, este imposibil să știm cu certitudine cum sunt utilizate datele din acest raport. Acest lucru este cu atât mai important cu cât Facebook a fost mai puțin transparent în trecut în privința modului în care utilizează datele non-utilizatorilor Facebook”, spun autorii studiului.
Foto: Pexels