Gestionarea bugetului personal este o problemă cu care mă confrunt de câteva luni. Tabelele realizate în Excel nu mă atrag, iar utilizarea unei agende nu mi se pare atât de practică (în general pentru că uit să adaug toate cheltuielile), motiv pentru care am decis să testez câteva dintre cele mai populare aplicații pentru smartphone.

Motivele pentru care am decis să îmi gestionez mai bine banii sunt simple: nu mai vreau să „rămân cu prea multă lună la finalul salariului” și încerc să fac mai multe economii pentru lucrurile care contează cu adevărat, precum vacanțe și experiențe, nu obiecte care nu îmi aduc beneficii pe termen lung.

Nu vreau să îmi caut constant un job mai bine plătit și să mă bazez pe măriri de salariu, ci vreau ca banii mei să ajungă acolo unde trebuie. Mai ales observând obiceiurile prietenilor mei care au un venit mai mare, am ajuns la concluzia că nu suma din contul bancar contează atât de mult, ci modul în care ne cheltuim banii.

Astfel, am aruncat un ochi peste topuri cu aplicații pentru gestionarea bugetului și am ales 4 dintre ele, toate gratuite – până la urmă, ideea este să nu cheltui mai mulți bani decât trebuie, nu? Vezi mai jos la ce concluzii am ajuns.

Wallet (disponibilă pe App Store și pe Google Play)

Prima aplicație pe care am instalat-o și încercat-o a fost Wallet. Cu un design simplu și (cât de cât) costumizabil, Wallet este suficient de user friendly pentru funcțiile de bază. Totuși, am avut câteva nedumeriri în prima seară de utilizare și am fost nevoită să verific fiecare categorie din meniu pentru a înțelege anumite lucruri.

Pros:

  • poți adăuga mai multe conturi (cash, cont bancar, PayPal, economii etc.);
  • cheltuielile se adaugă atât manual, cât și automat (se sincronizează cu contul bancar);
  • poți adăuga sau șterge widget-uri în funcție de ce te interesează mai mult;
  • poți seta un cod PIN;
  • oferă tips;
  • poți sincroniza aplicația cu partenerul sau familia;
  • poți primi notificări pentru a nu uita să adaugi în aplicație cheltuielile zilei;
  • poți seta obiective („până la finalul lunii vreau să economisesc x lei pentru următoarea vacanță”);
  • „plăcintă” cu cheltuielile, pentru a vedea care sunt categoriile unde se duc cei mai mulți bani (pe 7 zile, 30 zile, 12 săptămâni, 6 luni, 1 an);
  • poți crea liste de cumpărături;
  • ai suficiente categorii prestabilite în care să treci cheltuielile;
  • poți verifica cursul valutar (dolari, lire, euro sunt prestabilite, dar mai poți adăuga și alte valute).

Cons:

  • trebuie să îți faci cont pentru a utiliza aplicația (logare cu Google, Facebook, e-mail);
  • multe funcții pot fi utilizate doar dacă ai un cont premium (sync cu o altă persoană, sync cu contul bancar, adăugarea unui al patrulea cont etc.);
  • dacă nu dorești un cont premium, ai opțiunea „Try for free”, însă nu s-a întâmplat nimic când am încercat (posibil să nu funcționeze din cauza unui bug);
  • poți primi notificări pentru a nu uita să adaugi cheltuielile zilei, dar nu ești întrebat când anume să primești notificarea (a trebuit să caut funcția prin setări după aceea, pentru a alege ora pe care o prefer);
  • unele cheltuieli nu se înregistrează.

Fudget (disponibilă pe App Store și pe Google Play)

Cea de-a doua aplicație despre care voi vorbi este Fudget. Este foarte user friendly, totul e clar, nu ai unde să greșești, nu poți întâmpina probleme. Totuși, o văd mai mult ca o listă decât ca o aplicație pentru gestionarea bugetului. Fiind atât de simplă, partea de pros & cons este considerabil mai scurtă decât în cazul Wallet.

Pros:

  • începe cu un tutorial pentru a învăța cum să folosești aplicația (poți urmări tutorialul și mai târziu);
  • are o secțiune de FAQ în caz că ai uitat cum se face ceva;
  • poți seta o parolă;
  • deși are doar câteva valute presetate, poți adăuga orice monedă folosești;
  • poți adăuga mai multe bugete (cash, card, economii, orice vrei sau bugete lunare).

Cons:

  • secțiunea FAQ este disponibilă doar dacă ai acces la internet;
  • are reclame în partea de jos a ecranului;
  • nu există categorii pentru a selecta pe ce ai cheltuit banii (scrii doar pe ce ai cheltuit);
  • nu poți selecta din ce categorie ai cheltuit banii, ai doar un Balance general.

Spendee (disponibilă pe App Store și pe Google Play)

Spendee a fost prima aplicație din această listă de care am fost cu adevărat dezamăgită – și se pare că nu sunt singura în această situație. Deși are un rating de 4/5 în Google Play Store, am observat ulterior multe recenzii negative care vorbesc despre probleme pe care și eu le-am întâlnit.

Pros:

  • poți seta un cod PIN;
  • ai multe valute din care o poți alege pe cea folosită de tine;
  • poți primi notificări pentru a-ți aminti când să adaugi chetuieli, când ai ajuns la 75/90% din buget, când l-ai depășit etc.;
  • ai suficiente categorii prestabilite în care să treci cheltuielile.

Cons:

  • trebuie să îți faci cont pentru a utiliza aplicația (logare cu Facebook, Google);
  • poți sincroniza aplicația cu contul bancar doar în versiunea Premium a aplicației;
  • nu îți oferă tutorial, nu are secțiune FAQ;
  • deși am setat Romanian leu ca Account Currency, iar tranzacțiile apar în lei, Balance-ul încă apare în lire;
  • când creezi un buget (ex. Vacanță 2019), moneda prestabilită este lira sterlină, care nu poate fi modificată;
  • atunci când creezi un buget, sunt selectate toate categoriile pentru care strângi bani – dacă dorești să creezi un buget pentru Travel, trebuie să deselectezi întâi restul categoriilor;
  • poți adăuga mai multe bugete doar cu versiunea Premium;
  • nu am găsit în meniu opțiunea de a „împărți aplicația” cu partenerul sau familia.

HomeBudget (disponibilă pe App Store și pe Google Play)

HomeBudget a fost pentru mine cea mai utilă aplicație. Este ușor de utilizat, destul de simplu de înțeles (chiar și fără tutorial), iar marele său beneficiu este că o poți sincroniza cu familia sau partenerul.

Pros:

  • nu este necesar să îți faci cont;
  • poți seta un cod PIN;
  • ai multe valute din care o poți alege pe cea folosită de tine;
  • poți seta data în care să înceapă luna – foarte util dacă îți calculezi bugetul în funcție de ziua de salariu;
  • poți crea ușor un grup pentru familie, care se sincronizează în timp util;
  • poți uploada poze ale chitanțelor și facturilor;
  • ai suficiente categorii prestabilite în care să treci cheltuielile și facturile;
  • deși este o aplicație pentru cheltuielile gospodărești, ai și categoria Personal;
  • poți adăuga mai multe conturi (cash, cont bancar, PayPal etc.);
  • oferă grafice pentru a vedea în ce perioade cheltui mai mult.

Cons:

  • nu îți oferă tutorial, nu are secțiune FAQ;
  • nu poți seta notificări pentru a-ți aminti să adaugi cheluieli;
  • deși este o aplicație pentru cheltuielile gospodărești, lipsește categoria Pets;
  • nu este 100% user friendly, am avut dificultăți în a înțelege cum se adaugă corect facturile.

La finalul testării, am decis să continui să folosesc HomeBudget, în special datorită faptului că o pot sincroniza cu partenerul. Atunci când am început „experimentul”, eram destul de entuziasmată de Wallet, însă nevoia de a plăti pentru un cont Premium mi-a tăiat elanul. Celor care doresc o aplicație simplă, ca și cum ar nota cheltuielile pe o hârtie (dar pe care o ai întotdeuna  la îndemână) le recomand Fudget.

Totuși, nu îți imagina că o astfel de aplicație pentru gestionarea bugetului îți va schimba viața peste noapte. Vei avea nevoie de ceva timp pentru a te obișnui să notezi orice cheltuială, însă, odată ce acest lucru îți intră în reflex, vei observa mai ușor pe ce cheltuiești banii și vei reuși să faci mai multe economii.

Tu ai încercat vreodată să folosești o aplicație pentru gestionarea bugetului? Pe care o preferi?

Foto: Picjumbo

► Abonează-te la newsletter-ul SocialWeb.ro pentru a fi la curent cu tot ce public pe site. Sau dă Like paginii de Facebook SocialWeb.ro. Dacă preferi să urmărești video-uri, dă Subscribe canalului de YouTube SocialWeb.ro.