Contact Information

Pe 9 februarie, Meta a anunțat că nu va recomanda conținut politic pe Threads. Vor aplica aceleași politici care sunt aplicate și pe Facebook și Instagram. Deci, algoritmul de pe fiecare platformă Meta nu va mai sugera conținut de tip politic (e vorba de recomandările de la conturi pe care nu le urmăreștI).

Hai să o luăm de la început!

Ce a declarat Meta

We want you to have a valuable experience when you use Facebook, Instagram, and Threads, which is why we use AI systems to personalize the content you see based on the choices you make. People have told us they want to see less political content, so we have spent the last few years refining our approach on Facebook to reduce the amount of political content – including from politicians’ accounts – you see in Feed, Reels, Watch, Groups You Should Join, and Pages You May Like. We’ve recently extended this approach in Reels, Explore and In-Feed Recommendations on Instagram and Threads, too. (sursa)

În teorie, probabil te gândești ”Ce bine! Era prea mult conținut politic.” sau ”M-am săturat de toată politica. E perfect că nu o mai văd pe Facebook / Instagram”.

”People have told us” Ce exprimare generală! Cine sunt acești oameni? Au primit 5 comentarii despre asta și au luat o decizie pentru peste 3 miliarde de utilizatori?

E important să ai în vedere că social media e internetul pentru mulți utilizatori. De acolo își iau toate informațiile, printre care și știri. De câțiva ani, Meta taie legăturile cu presa în multe țări, a scos secțiunea de știri de pe site și a schimbat denumirea feed-ul principal – de la ”newsfeed” la ”feed”.

Dezinformarea e o problemă extrem de serioasă, în special pentru că social media ocupă un rol important în rutina noastră zilnică. E un canal prin care ne informăm constant. Fiecare din noi. Ne informăm și suntem informați.

Meta practic nu mai vrea să depună efortul să sorteze conținutul bun de cel rău. Așa că a decis să îl limiteze. Pentru că Facebook (cred că e mai important pentru că se distribuie altfel informația) a tot crescut de-a lungul anilor, dar nu a fost pe deplin controlat. 

Cea mai recentă problemă a companiei e numărul mare de adolescenți care sunt afectați negativ de prezența lor în social media.

Dar să revin la conținutul politic. Meta a decis să pună conținutul politic pe lista conținutului care nu e dorit de utilizatori. Hai să vedem ce e pe lista aceasta. 

Există 5 categorii de conținut care sunt permise pe platformele Meta, dar care e posibil să nu fie și recomandate (adică acel sistem prin care îți e recomandat conținut care ar putea fi de interes pentru tine). 

”Conținut care împiedică capacitatea noastră de a promova o comunitate sigură, cum ar fi:

  1. Conținut care discută despre autovătămare, sinucidere sau tulburări de alimentație, precum și conținut care descrie sau trivializează teme legate de moarte sau depresie. (Eliminăm conținutul care încurajează sinuciderea sau auto-rănirea sau orice imagini grafice.)
  2. Conținut care poate prezenta violență, cum ar fi oamenii care se luptă. (Eliminăm conținutul violent din punct de vedere grafic.)
  3. Conținut care poate fi explicit sau sugestiv din punct de vedere sexual, cum ar fi imagini cu persoane în haine transparente. (Eliminăm conținutul care conține nuditate adultă sau activitate sexuală.)
  4. Conținut care promovează utilizarea anumitor produse reglementate, cum ar fi produse din tutun sau vaping, produse și servicii pentru adulți sau medicamente farmaceutice. (Eliminăm conținutul care încearcă să vândă sau să comercializeze majoritatea bunurilor reglementate.)
  5. Conținut partajat de orice cont sau entitate nerecomandată (de exemplu, Grupuri sau Pagini).”

Pe site găsești și alte categorii și exemple. Ce m-a mirat însă e că nu au actualizat încă lista de conținut pe care utilizatorii au declarat că nu le place. Nu e menționat clar acolo conținutul politic.

Nu mai zis și că sunt nenumărate exemple de momente în care a fost recomandat conținut nepotrivit din categoriile de mai sus. 

”Conținut pe care utilizatorii ne spun în general că nu le place, cum ar fi:

  1. Conținut care include clickbait.
  2. Conținut care include engagement bait. E vorba de postările care cer clar acțiuni (voturi, shareuri, comentarii, tag-uri, like-uri etc ) pentru alte scopuri decât un anumit call-to-action (cum ar fi ajutor pentru găsirea unor persoane dispărut, donații, petiții etc) .
  3. Conținut care promovează un concurs sau un giveaway.
  4. Conținut care include link-uri către site-uri de calitate redusă sau înșelătoare, cum ar fi site-urile pline de reclame problematice.”

Dacă publici conținut din aceste categorii, urmărește mereu la ”Account status” să nu ai semnalări că încalci politicile. 

De ce e totuși bun acest nou tip de algoritm

Simt nevoia să menționez aici și de ce e acest bun acest nou model de algoritm. Mi se pare că e demonizat mereu în comentarii la diferite postări pe tema asta. 

Acest nou model de algoritm a fost popularizat de TikTok. Folosești un timp platforma și algoritmul înregistrează la ce dai like, comentezi, shareuiești, salvezi și pe ce conținut petreci mai mult timp. Pentru ca apoi să îți livreze conținut pe placul tău. Iar tu să petreci ore întregi scrollând pe platformă. 

Modelul acesta de algoritm a fost adoptat și pe restul rețelelor sociale – Instagram, Facebook, Twitter și altele. 

Mulți utilizatori detestă schimbarea asta de algoritm, dar eu o consider cea mai reușită schimbare din social media de până acum.

Eu lucrez în social media din 2008, deci am ”trăit” toate schimbările din domeniu. Ei bine, în acea vreme era algoritmul clasic: vedeai strict ce urmăreai – conținut de la prieteni, din grupuri în care erai, pagini la care ai dat like și conturi pe care le urmăreai. Și atât. Trebuia să muncești să te găsească utilizatori noi.

Prin acest nou model de algoritm a devenit mult mai ușor să te găsească conturi care nu te urmăresc. Mai rămâne doar să îi convingi să îți dea follow. 

Ce intră în acest conținut politic

Meta definește (pentru prima dată) conținutul politic ca ”probabil să menționeze guverne, alegeri sau subiecte sociale care afectează un grup de oameni și/sau societatea în general”.

Bun. Să zicem că nu vei postări de la partide politice și/sau candidați. Sincer, te înțeleg. Dar avem și conținut bun, util, informativ despre alegeri. Conținut care ar trebui să ajungă la cât mai multă lume.

Subiectele sociale sunt de fapt cele care m-au deranjat cel mai tare de când a apărut anunțul inițial. În această categorie intră subiecte care au ATÂT de multă nevoie de răspândire. Sărăcie, LGBTQIA+, rasism, drepturile copilului, schimbări climatice, sănătate, inegalități, dependențe și multe altele. 

Dar dezinformarea, campaniile phishing, deepfake-urile și, în general, înșelătoriile sunt bine de tot acceptate pe platformele Meta. Le sunt aprobate și bifele și reclamele. 

Meta s-a confruntat și în trecut cu multă dezinformare răspândită pe platformele companiei. Așa că de data asta au decis să ascundă tot. Rețelele sociale nu sunt doar despre influenceri și creatori de conținut, ci sunt și canale de distribuire a informațiilor. 

Dacă tu urmărești conturi care se încadrează în aceste categorii, Meta nu va ascunde conținutul, ci va fi afișat ca de obicei, adică orice alt conținut de la conturi pe care le urmărești.  

Cum setezi ce tip de conținut vrei să vezi mai mult sau mai puțin 

Meta a venit cu declarația, dar implementarea mai durează. 

Recent, pe Instagram circulă postări despre cum a apărut pe platformă opțiunea de ”Conținut politic” și că e by default limitată. Adică Meta a decis pentru toți utilizatorii de Instagram că nu ar dori să vadă conținut politic. 

M-am uitat și eu peste tot în setări și nu am nicăieri clar menționat conținut politic. Există secțiunea ”Suggested content” sau ”Content preferences”

Ca regulă generală, dacă nu îți place conținutul recomandat de pe o rețea socială, ai opțiuni prin care poți semnala algoritmul că îți place sau nu acel tip de postare / vrei să vezi mai multe sau mai puține postări de acel tip. 

La fiecare postare recomandată în feed ai opțiuni. Le găsești la iconița cu 3 puncte sau, și mai rapid, apeși pe X și așa semnalezi algoritmul că nu îți place postarea. Îți arăt mai jos în screenshot-uri unde și ce opțiuni ai. 

La secțiunea de setări ”Suggested content” / ”Content preferences” poți ajunge fie din meniul postării recomandate, fie în meniul de setări. 

Oricând nu știi unde găsești ceva în setări, folosește câmpul de căutare din partea de sus. 

Și mai ai și opțiunile ”Show More” și ”Show Less” (”Arată mai mult” și ”Arată mai puțin”) care apar uneori la postările recomandate. Cu ajutorul lor poți rafina ce să îți recomande algoritmul.

Concluzii

Social media nu pleacă nicăieri. Chiar dacă în SUA există o șansă ca TikTok să fie interzis. Chiar și la noi a început să fie discutat impactul TikTok asupra alegerilor. 

AUR e prezent pe TikTok și atrage adepți. Restul partidelor nu sunt prezente pe TikTok, dar îl discută și s-a vehiculat inclusiv ideea să îl interzică. Pentru că e logic să interzici un mediu de comunicare, un canal de distribuire, pentru că influențează alegătorii. 

La fel cum e ușor să fii de acord cu decizia Meta de a limita conținutul politic. Am auzit fix păreri din categoria ”e și așa destulă politică peste tot, să ne lase în pace în social media”. Ne afectează viețile. Oricând ne consumă, oricât ne săturăm de corupție și toate probleme care ne afectează viețile, nu poți să te ascunzi cu capul în nisip. 

Sună a campanie, dar nu vreau să uiți niciodată de puterea social media, canalul de comunicare și de DISTRIBUIRE. Am scris cu majuscule pentru că multă lume uită de aspectul ăsta din social media. A devenit foarte prețios share-ul. Dă mai departe mesajele în care crezi! Conturile care îți plac. Ajută și încurajează creatorii (mai ales cei mici, care poate nu au încredere că merg în direcția bună).

E an electoral. Avem conturi bune, care au conținut valoros, iar informarea e arma noastră cea mai de preț. Și dă mai departe informații corecte. 

Presa are conținut curatoriat de șefi (mai mari și mai mici). În social media, fiecare utilizator decide și distribuie informații. Îți recomand să ai și alte medii de informare – site-uri, newslettere. Algoritmul nu trebuie să fie singurul mediu prin care îți e livrată informație. 

Politica ne afectează. Dacă decizi să o ignori, nu înseamnă că nu îți va afecta viața. Pur și simplu, alții decid pentru tine.

Share:

administrator

Working and loving social media and online. Lucrez în online din 2006 și în social media din 2008. Am lucrat pentru site-urile revistelor Cosmopolitan și Marie Claire (site + social media), apoi am fost Social Media Manager la Kiss FM, radioul #1 din România. Plus alte colaborări ocazionale. Numitorul comun pentru toate proiectele e contentul. Creat, planificat, editat, curatoriat, declinat pentru social media.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *