Contact Information

Facebook și Instagram au anunțat recent o serie de schimbări.

Pe scurt, vor deveni ca TikTok.

Apoi a venit o știre pe care sincer o așteptam: compania Meta (cea care deține Facebook și Instagram) a anunțat pentru prima dată o scădere a venitului.

Toate schimbările de design și algoritm, precum și închiderea atâtor alte produse Facebook, cât și limitarea angajărilor și witch hunt-ul pornit de Zuckerberg prin care caută să țină doar angajații productivi, însemna doar un lucru: pierde bani.

Problema lor a început de fapt cu Apple, care le-a dat puterea oamenilor să nu mai fie targetați pentru reclame. (dacă nu știi exact ce înseamnă, să știi că nu e faptul că nu mai văd reclame, ci nu le mai sunt înregistrare obiceiurile, pe unde merg și tot așa). Opțiune lansată de anul trecut, care se pare că i-a adus companiei Meta o pierdere de 10 miliarde de dolari până acum.

Recent a circulat o postare pe Instagram. A fost distribuită chiar și de Kylie Jenner. Petiția pe care o promovează a fost semnată de sute de mii de oameni. Petiție prin care i se cere Instagram-ului să revină la ce era, iar pozele să nu mai fie detronate de contentul video.

Nu o să conteze petițiile. Nici toate comentariile de la postările publicatre de conturile oficiale Instagram, cât și de la videourile lui Adam Mosseri. 

TikTok a schimbat regulile jocului. Meta nu știe să se adapteze altfel decât să copieze. Iar Metaverse nu cred că e cheia succesului.

Pentru că s-a creat rumoare cu schimbările din ultima vreme, Adam Mosseri a publicat un video pe contul lui. Pe scurt cam astea sunt ideile transmise:

1 – Noul mod de afișarea a feed-ului Instagram – cel pe verticală – e în continuare în teste, încă nu e forma finală. Știu și ei că nu arată bine și nu merge cum ar trebui să meargă așa că lucrează la asta.

2 – Apoi legat de faptul că pun accent mai mult pe video, care a stârnit pe toată lumea și i-a determinat pe toți să își exprime nemulțumirile față de Instagram, Adam Mosseri mărturisește că ei vor continua să susțină contentul foto pentru că e la baza aplicației de la fondarea ei, dar e convins că videourile vor fi tot mai populare pe Instagram. E adevarat, TikTok-ul a creat și hrănit acest interes față de conținutul video (mai ales de scurtă durată), dar Instagram împinge în față contentul video. Prin urmare, da, e interes mai crescut pentru că e în feed mereu. Apoi creatorii de conținut trebuie să creeze conținut care e promovat în acel moment. Pentru că altfel e muncă degeaba. (cât conținut muncit am și eu care nu are cifre bune…)

Pe Twitter a oferit lămuriri mai clare. A menționat că ei iau în considerare de fapt procentul de oameni care interacționează cu Reel-urile care le sunt afișate. Și că ei văd că există interes.

O mică paranteză aici. Vreau să menționez o părere personală. Urmăresc tot ce face Instagram încă de când s-a lansat. Imediat ce TikTok a câștigat popularitate, ei au devenit plictisitori. În comparație cu energia care e pe TikTok, Instagram pierde. De câte ori ți s-a întâmplat să pierzi noțiunea timpului când stăteai pe Instagram? Trebuiau să se adapteze. Nu în Frankenstein-ul care e acum. Au facut praf totul acum.

Dar feed-ul TikTok a genial. Instagram încearcă să le copieze algoritmul, dar și așa aveau probleme cu el, cu modificările de acum a devenit haos totul.  

Ceea ce ma duce și la punctul următor din videoul lui Adam Mosseri:

3 – Recomandările. Exact ce ziceam despre încercarea de a copia algoritmul TikTok. Nu e rea ideea. Trebuie să existe metode să descoperi conturi noi care ți-ar plăcea. Dar e haotic tot.

Apropo, dacă nu vrei sa vezi recomandări, poți să le dai snooze 30 de zile. După care le dai iar snooze 30 de zile și tot așa. Dacă vrei să ajuți algoritmul să îți învețe preferințele, poți să îi spui ce postări nu îți plac din ce îți recomandă Instagram. Iar dacă nu te interesează deloc recomandări de postări, stai pe feed-ul Following și Favorites. Acolo nu ai reclame și nici recomandări.

Însă recomandările te pot ajuta să descoperi conturi noi. Unele poate chiar pe placul tău.

E nasoală situația. E obositor și frustrant tot. Știu foarte bine. Dar Instagram e un business. La finalul zilei vor ca oamenii să stea pe aplicație și să facă bani.

Când s-au lansat Facebook și Instagram nimeni nu știa că o să se ajungă aici. Să fie influențat marketingul atât de mult de ei. Dar sunt mari. Instagram e o platformă importantă, cu toate problemele pe care le are.

Dacă ești un utilizator obișnuit de Instagram, folosește tool-urile oferite (feed-urile Following și Favorites care sunt fără reclame și recomandări) sau pleacă de pe aplicație dacă nu îți mai place. Nimeni nu e forțat să stea să se uite cu orele în feed-ul Instagram.

Dacă ești creator de conținut, respiră adânc. Știu că e greu. Și eu muncesc mult. Înțeleg frustrarea. Dar trebuie mers înainte. Trebuie căutate soluții, chiar dacă acelea sunt salvarea pozelor ca videouri pentru Reel-uri sau să faci Reel-uri din repere.

PS: Curiozitate personală, când distribuiți o postare pe story, ce reach are story-ul? Mai mare sau mai mic față de alte story-uri fără postări distribuite?

Later edit: Adam Mosseri a declarat în exclusivitate pentru Platformer că dau puțin în retragere. Don’t get too excited.

E clar că sunt atenți la reacțiile utilizatorilor. Vor lucra mai mult la noul design, cel care ocupă tot ecranul și la modul în care se fac recomandările. Dar nu se renunță la video. Să nu crezi că a fost câștigată lupta de utilizatori. Instagram trebuie să facă bani. La fel și Facebook. Accentul e pe video acum și o să continue să fie până la următoare schimbare.

Am scos mai jos fragmente din interviu care mi s-au părut interesante.

“When you discover something in your feed that you didn’t follow before, there should be a high bar — it should just be great,” Mosseri said. “You should be delighted to see it. And I don’t think that’s happening enough right now. So I think we need to take a step back, in terms of the percentage of feed that are recommendations, get better at ranking and recommendations, and then — if and when we do — we can start to grow again.” (“I’m confident we will,” he added.)

Cum ziceam și mai sus, vor lucra mai bine la algoritmul prin care se fac recomandările. De asemenea, nu uita că poți și tu să îl ”educi”. Ai opțiuni și pe Facebook și pe Instagram prin care poți specifica ce fel de content nu îți place.

”More photos and videos are shared in DMs in a day, then are shared into stories. And more photos and videos are shared into stories in a day than are shared to feed. I don’t think connecting people with their friends and family is any less important to us than it was two years ago, or five years ago, or eight years ago. But how that works, and how we try and meet that need, has changed as how people communicate with their friends has changed.”

Cele mai multe poze și videouri sunt distribuite prin mesagerie. Mai multe decât pe story. De asemenea, mai multe poze și videouri sunt distribuite pe story decât pe feed-uri. (Eu aici aș da puțin vina și pe tot trendul de profil plăcut estetic. Pentru că așa s-a crescut presiunea să nu mai pui orice pe feed. Doar atunci când arată perfect și estetic și se potrivește cu cromatica. Ne-am stricat singuri experiența Instagram.)

”Which then begs the question, what’s the future of feed? And in a world where more of the friend content has gone from feed into stories and DMs, I think that feed is going to become more public in nature. We want to steer it, to the degree we can, towards creators and individuals, and less towards publishers and institutions. (Though obviously they will always be the platform, too.)”

Cred și eu că au o numulțumire legată de faptul că se distribuie mai mult conținut ascuns. Și atunci nu mai e nimic în feed. În același timp au stricat și ei algoritmul. Și reachul postărilor din feed e foarte slab uneori.

”But we also think that creators’ public content can connect you to friends. Feed could be, and to some degree is, a place to discover things to talk about with your friends.”

Eu sunt pro-recomandări. TikTok-ul a schimbat paradigma. Până la ei, trebuia să muncești și să ceri continuu celor care te urmăreau să îți dea like, follow, subscribe. TikTok a arătat că nu mai trebuie să faci asta. Poți învăța un algoritm ce îți place și să îți livreze conținut. Fără să îi dai follow dacă nu vrei.

Pe TikTok videourile mele merg mult mai bine față de Instagram. Și am mai puțini followeri.

Recomandările pot ajuta creatorii de conținut să fie descoperiți mai ușor de oameni care sunt interesați de ce au ei de oferit.

”we design the app, and that means that we can affect how the app is used. And we’ve got a bunch of responsibilities that come along with that. But we can’t tell people how to use the app. You can decide to use it or not. You can decide to share to stories, or to feed. You can decide to post a photo or video. The growth of video we have seen long predates us leaning more into recommendations and unconnected content. And we regularly see that when the cost of data goes down and the speed of your connection goes up, video goes up.”

Cel mai important punct și mă bucur că l-a menționat Mosseri (e valabil pentru orice face orice produs): ei creează aplicația, deci oamenii sunt afectați de schimbările pe care le fac, dar ei nu pot dicta oamenilor cum să folosească aplicația. Apropo de distribuire de content prin mesaje (chestie care nu le place) pentru că nu mai e content public.

”People are sharing more video over time. And people are interacting more with video relative to photos more and more over time. And that’s been true since long before we started leaning into recommendations in feed.”

”For video, that just seems like the shift to mobile, or the shift to messaging. It’s of that scale; it’s just happening to us. And yes, we are leaning into it — I’m not trying to absolve ourselves of any accountability here. But that is just a cross-industry trend that I don’t think we would be responsible to ignore. Whereas the full-screen feed design, that’s high beta. That’s experimental. And we’re gonna need to take a big step back in what we’re seeing both in terms of sentiment and in terms of usage, and reevaluate.”

Videoul nu pleacă nicăieri. Pentru că asta e trendul acum. Trebuie să fie proști să nu încerce să îl integreze.

Problema lor e că vor să fie totul. De aceea integrarea e proastă. Avem shopping. Avem Reel-uri și sunt separate pentru că Instagram a crescut cu formatul de pătrat, întâi cu poze, apoi și cu videouri. Normal că e greu acum să integreze tot. TikTok a pornit din start cu video. Simplu.

Instagram e complex. Nu poți să îi faci peste noapte designul pe verticală în care să arate bine pozele, caruselurile, videourile pe toate dimensiunile posibile. Plus, unde se duc story-urile?

Share:

administrator

Working and loving social media and online. Lucrez în online din 2006 și în social media din 2008. Am lucrat pentru site-urile revistelor Cosmopolitan și Marie Claire (site + social media), apoi am fost Social Media Manager la Kiss FM, radioul #1 din România. Plus alte colaborări ocazionale. Numitorul comun pentru toate proiectele e contentul. Creat, planificat, editat, curatoriat, declinat pentru social media.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *