Netflix a înregistrat pentru prima dată o scădere a numărului de subscriberi. La finalul primul semestru, Netflix a raportat că are 221,6 milioane de subscriberi la nivel global, mai puțin cu 200.000 și o realitate foarte îndepărtată față de estimarea lor că vor avea cu 2,5 milioane mai mulți subscriberi.
Mai mult, Netflix estimează că la finalul celui de-al doilea semestru va înregistra o scădere de 2 milioane de subscriberi.
Încercări de a obține profil
În ianurie 2022, Netflix a crescut prețul abonamentelor în SUA și Canada (pentru prima dată după 2020). Ei bine, în primul semestru din acest an, Netflix a pierdut 600.000 de subscriberi în această regiune.
Au încercat și diferite modificări la abonamente. Pentru că de câțiva ani cei de la Netflix arată că nu le place că mai mulți oameni folosesc un cont. Și au avut tot felul de programe pilot prin care să limiteze sharingul de parole.
Vânătoarea astea după subscriberii care-și împart conturile cu alții a pornit pentru că cei de la Netflix e prezent în 221,6 milioane de gospodării, însă abonamentele sunt împărțite cu 100 de case în plus. Deci asta ar însemna profit pentru ei și ei dau vina pe oameni pentru că Netflix nu crește cum au estimat ei / cum își doresc.
Am mai vorbit despre asta și în alte videouri – aici și aici -, Netflix are de ceva timp fixația pe conturile care sunt folosite de mai multe persoane. Cel mai recent au pornit un program pilot în 3 țări prin care titularul contului trebuie să plătească taxă extra atunci când altcineva îi folosește contul în afara casei. Și cei de la Netflix au declarat că văd în asta o oportunitate de a crește veniturile.
Disperarea lor cred că o să-i facă pe oameni să plece de pe platformă. Sunt atâtea situații în care măsura asta e absurdă. Poate pe contul tău de Netflix intră ocazional părinții să se mai uite la un film pentru că nu merită plătească cont separat dacă se uită din când în când. Sau poate tu ești pe un cont comun cu prietenii pentru că vă permiteți să plătiți un abonament. Sau poate nu ești acasă, călătorești mai mult timp și Netflix te detectează că nu ești în aceeași acasă cu titularul contului.
În UK, gospodăriile au anulat peste 1,5 milioane de abonamente Netflix în primele luni din 2022, iar 38% au declarat că au făcut-o pentru a face economii. (BBC)
De ce Netflix nu reușește să își atingă obiectivele
În primul rând a apărut tot mai multă competiție pe piața de streaming: Apple TV+, Disney+, HBO Max, Amazon Prime. Până și Youtube oferă acces gratuit la filme și seriale. Și competiția crește repede. Disney+ are aproape 130 de milioane de subscriberi. Pentru că și alte companii de entertainment au realizat că trebuie să se extindă online. Însă cei de la Netflix nu doar că nu au luat în calcul că vor avea competiție mai acerbă, nu au nici soluții clare.
Apoi, cei de la Netflix dau vina și pe TV-urile smart, costul internetul și video on demand, dar se așteaptă că aceste aspecte să fie îmbunătățite cu timpul.
Netflix a folosit ca motivație pentru scădere și invazia din Ucrainei – interzicerea Netflix în Rusia a dus la pierderea a 700.000 de subscriberi.
Părțile bune ale lui Netflix sunt platforma și algoritmul. Eu vorbesc doar prin comparația cu alte platforme de streaming pe care le folosesc – HBO Max și Amazon Prime. Nu știu cum e Disney+, dar știu sigur că vreau să-l testez când se lansează pe 14 iunie.
Algoritmul Netflix e iar un avantaj. Restul platformelor de streaming nu prea au treaba cu învățarea comportamentului consumatorului și personalizarea interfeței cu recomandări de filme și seriale pe gustul lui. Recent Netflix a introdus 3 praguri de rating la un film / serial – dislike, live și love. Au mai introdus un prag pentru a face și mai fidel algoritmul acesta care îți recomandă producții în funcție de preferințele tale.
Reclamele pe Netflix – bune sau rele
Se pare că Netflix ia în considerare (pentru prima dată) introducerea reclamelor ca soluție – abonament mai ieftin, dar te uiți la reclame. Întrebarea e: e suficient? Toată lumea se refugiază în platformele de streaming tocmai pentru a scăpa de reclame? Sau de fapt soluția e că abonamentul Netflix e prea scump și dacă îl ieftinesc atunci mai mulți oameni vor avea propriul abonament?
Nu ar fi primii care ar introduce reclamele. Hulu are acest model, HBO Max a lansat un pachet asemănător anul trecut. Disney+ se pregătește să lanseze curând. Dar în România nu avem asta.
„Cei care au urmărit Netflix știu că am fost împotriva complexității reclamei și că sunt un mare fan al simplității abonamentului. Dar oricât de mare fan aș fi, sunt mai mare fan al alegerii consumatorului”, a declarat Reed Hastings (co-fondator și co-ceo Netflix).
Pe lângă abonament cu ad-uri, Netflix va investi în continuare în producții și jocuri pentru mobil / tabletă.
Și, se pare că Netflix se pregătește să facă o mișcare spre un nouă ”ramură” de content: live sport.
“Nu spun că nu vom avea niciodată sport, dar trebuie să găsim o cale pentru a crește un flux mare de venituri și un flux grozav de profil”, a declarat Ted Sarandos (co-CEO Netflix) pentru Deadline.
Ce ne așteaptă pe noi? Sigur o opțiune extra de abonament, posibil notificări pe cont (pentru că ei vor să facă pe cât mai mulți să plătească) și posibil producții extra. Live sport cel mai posibil va fi în SUA. Pe piața de gaming nu cred că vor face mare profit. Vom vedea. Partea bună e că avem opțiuni acum, adică și alte platforme de streaming așa că alegi ce ți se potrivește mai bine.